Видатні випускники
Реєнт Олександр Петрович
Резенчук Наталія Володимирівна.
Студентські роки (1983-1987), мабуть як і для кожної людини, були періодом, де органічно поєднувались усі барви життя. Навчалась на педагогічному факультеті, відділенні «педагогіка та психологія (дошкільна)». Цей життєвий етап збагатив мене не лише знаннями, але відкрив у мені цікаві здібності, про які я навіть і не сподівалась. Чи то закладено було батьками, чи щось інше, але в дитинстві я не малювала. Лише в інституті це з’явилось. Вивчала як і усі методику зображувальної діяльності та виконувала необхідні завдання викладача Галини Сухорукової. Спостерігаючи за своїми однокурсниками та викладачами, почала малювати на них шаржі. Одного разу так захопилась на лекції української мови, що не помітила, як підійшов викладач Олександр Сапа. Замість того, щоб якось покарати мене, він запропонував працювати у редакції факультетської газети.
Багатьох викладачів згадую і сьогодні. Не легко чомусь давався предмет, який викладала Надія Яришева. Тоді дивувало, навіщо так треба багато знати про різних комах, тварин, рослин, силу силенну їх назв, способів розмноження та інше. Але в житті все знадобилось. І сьогодні інколи дивую своїх колег і дивуюсь сама, чому досі все пам’ятаю. І чим вимогливіший, суворіший і прискіпливіший був тоді викладач, тим глибші знання він дав. Нажаль тоді ми цього не розуміли.
У 1987 році отримала диплом і повернулась у рідне місто Охтирку вже кваліфікованим молодим педагогом дитсадка «Сонечко». Зустріли мене мої вихователі вже не як колишню вихованку, а як колегу. І сьогодні згадуючи перші кроки на педагогічній ниві, переконуюсь у тому, як важливо коли у цей час поруч близькі люди, які тебе люблять, підтримують і допомагають. У такому дружньому і по-справжньому рідному колективі мені легко вдавалось творити. Я пам’ятаю усіх своїх перших дітлахів. Які вони зараз?
Моя доля знову покликала мене до Києва. Знайти роботу за фахом тоді було важко. Задля збереження сім’ї довелось освоювати робітничу спеціальність. А як же ж хотілось працювати з дітьми. Пам’ятаю, одного разу проходила повз паркан дитячого садка і спостерігала за дітьми на прогулянці. Один хлопчина гукнув мене весело. Не змогла стримати сліз від бажання спілкуватись з дітьми. Дала я тоді собі завдання, будь що знайти роботу і мрія збулась у відомчому дитсадку заводу Артема.
На свій педагогічний олімп піднімалась поступово від вихователя до вихователя-методиста, від методиста Шевченківського районного управління освіти до начальника відділу дошкільної освіти Головного управління освіти і науки міста Києва.
На моєму шляху було багато перешкод і підтримок, поразок і перемог. Творчо працювати можна на різних посадах. Для цього треба декілька моментів: бажання, колеги-друзі та керівник, який вміє так стимулювати працівника, що аби як працювати просто соромно. І все це у мене є.
З 2001 року по сьогодні - це найяскравіші сторінки моєї професійної діяльності. Робота в Головному управлінні освіти дає можливість вирішувати фахові питання на рівні міста Києва. Створювати програми і їх реалізовувати, вивчати проблеми дошкільної освіти і будувати шляхи їх подолань.
Було реалізовано багато різних новацій, які народжувались тут і спільно з педагогами дитсадків столиці втілювались в життя. Про деякі варто згадати, оскільки звершені вперше не лише в Києві, а й в Україні.
Перше своє доручення я отримала від керівника у перший робочий день в Головному управлінні. Треба було провести міський фестиваль «Hello, English!». Не скажу, що було легко, бо це було вперше. І не лише для мене, таких фестивалів ще не проводили.
Спочатку пройшла міська конференція з питання навчання дітей іноземним мовам, а потім народився фестиваль «Hello, English!». Було надзвичайно цікаво і водночас боязко, адже треба провести його на належному рівні. Це було початком співпраці з цікавими людьми і відомими фахівцями: Анжелою Гергель – директором лінгвістичної лабораторії «Полілінгва», Есфір Котік – директором мовної школи «International House».
Після фестивалю, як його продовження, народився міський клуб при Будинку Вчителя для викладачів іноземної мови дошкільних навчальних закладів. Це була справжня школа досвіду для педагогів, адже в дитсадках тільки починали навчати дітей іноземним мовам.
Сьогодні майже в кожному дитсадку за бажанням батьків діти вивчають різні іноземні мови: англійську, німецьку, французьку, турецьку, мову хінді та іврит.
Пощастило мені бути у числі організаторів грандіозного дійства, що проходило на головній вулиці столиці Хрещатику. Це міський фестиваль «Київський каштанчик». Відбувся від у рамках святкування Дня Києва та Міжнародного дня захисту дітей у травні 2002 року. Такого дійства ще не було! Від Бессарабської плащі до Майдану Незалежності вся проїжджа частина вулиці була заповнена малечею, а на тротуарах їх підтримували вболівальники – батьки, дідусі та бабусі. Хрещатик був умовно поділений між районами на 10 дитячих «містечок», що представляли собою міні-стадіони, з відповідним обладнаннями, майданчики для проведення ігор, турнірів, забав, хороводів, циркових номерів та естафет. На святі змогли продемонструвати силу, спритність, витривалість, знання, красу, пластику та вишуканість більше 5 тисяч дітей дошкільного віку.
Ще один захід був організований для підвищення якості і зручності роботи, для того, щоб помічники вихователів виглядали охайно, красиво і сучасно. У 2003 році під час щорічного конкурсу кухарів вперше організували дефіле ділового одягу. Педагогічними колективами було створено біля 50 моделей одягу для роботи з дітьми. Це було вишукано.
Мабуть найвагоміша за змістом і кількістю залучених фахівців у 2004 році була триденна конференція «П’ятирічні діти: особливості розвитку». Більше 100 наукових консультантів працювали поруч з працівниками дитсадків. Охоче долучилися до цієї актуальної проблеми науковці Інституту проблем виховання АПН України, Науково-методичного центру середньої освіти Міністерства освіти і науки України, Національного педагогічного університету ім. М. Драгоманова, Київського міського педагогічного університету ім. Б. Грінченка, Інституту психології ім. Г. Костюка.
Дискусії тривали за різними напрямками у 53 дошкільних навчальних закладах, які перетворились на творчі майстерні. Були розроблені практичні рекомендації для педагогів та батьків, зокрема: «Гра в житті п’ятирічної дитини», «Пошуково-дослідницька діяльність», «Виховання і освіти дітей засобами музичного і театрального мистецтв», «Образотворче мистецтво і розвиток творчості дитини», «Особливості розвитку мовлення п’ятирічок», «Вплив інформаційних технологій на формування пізнавальної активності у дітей старшого дошкільного віку», «Музико-терапевтична педагогіка», «П’ятирічні діти у філософських концепціях світової педагогіки» та інші. Крім цього відгукнулись медики (дитячі психіатри, фтизіатри, дієтологи, неврологи, кардіологи та інші вузькі спеціалісти) і взяли активну участь в обговоренні проблеми «Виховуємо здорову дитину». Матеріали конференції були опубліковані у 12 випуску збірки «Столична освіта».
Вперше у 2005 році провели конкурс-рейтинг кращих дитячих садків міста. Вирішили виділити десятку найкращих. Оцінювалось усе і зовнішній вигляд працівників і зміст роботи. Порівнювали за багатьма критеріями: створення належних умов для різнобічного розвитку дітей і організація робочих місць для педагогів, якість харчування і відсутність травматизму, робота з батьками та громадськістю, інноваційна та видавнича діяльність, рейтинг серед батьків та інших навчальних закладів.
Ніщо так не стимулює творчість педагогів, як конкурси. Уміють педагоги дитячих садків творчо працювати не заради матеріальних цінностей та не дивлячись на низьку заробітну плату, а заради дітей. А коли ще призи хороші та потрібні, то взагалі чудеса творять.
Серед педагогів завжди багато талановитих людей. Вирішили провести конкурс авторської гри для дітей дошкільного віку в межах однієї із конференцій, присвяченій питанню створення розвивального середовища для дітей. Автори – це вихователі дитсадків. Яка то була масштабна виставка робіт. Відібрано було найкращі у 10-ти номінаціях: «Ранній вік», «Розвиток мовлення», «Безпека життєдіяльності», «Фізичний розвиток», «Основи екології та ознайомлення з природою», «Інтелектуальні ігри», «Творчі ігри», «Музичне виховання», «Корекційна робота» та «Ділові ігри для педагогів!». 100 найкращих авторських ігор ввійшли до спецвипуску газети «Дитячий садок».
Деякі перевірки були, на нашу думку, вдало замінені оглядами-конкурсами. Усі вони проходили у два етапи районний та підсумковий міський. Тут не лише порівнювались умови та зміст роботи дитсадків, але й були проаналізовані недоліки та проблеми. Переможці цих конкурсів приймали своїх колег на відповідних тематичних семінарах. Серед таких конкурсів варто згадати такі: «На краще розвивальне середовище для дітей раннього віку», огляди-конкурси харчоблоків, медичних, методичних, логопедичних кабінетів дошкільних навчальних закладів,
З 1998 року в м.Києві працює школа резерву керівників дошкільних навчальних закладів. За десять років міську школу резерву закінчили біля 400 осіб, з них більше половини працюють директорами дитсадків, в районних управліннях освіти та різних державних установах. Останні п’ять років мені довірено бути її керівником. За рік слухачі школи розглядають шляхи вирішення найгостріших проблем дошкільної освіти, з якими вони зустрінуться на керівних посадах. Це створення колективу однодумців, імідж сучасного дитсадка, менеджмент в освіті, психологічні аспекти діяльності керівника, фінансово-економічні питання в діяльність керівника, основи трудового законодавства та діловодство.
У 2007 році вперше провели конкурс «Керівник року». Ідея провести його виникла не випадково. перехід освітньої галузі на новий зміст зумовив потребу переглянути підходи до виховання маленьких громадян. Особлива роль у цьому процесі відводиться директору дошкільного навчального закладу, який постійно повинен відповідати своєму статусу. Всі учасниці витримали з гідністю марафон, який тривав протягом двох місяців. І хоча переможцями слали лише десять керівників, кожен дошкільний навчальний заклад столиці є унікальним, бо в них працюють люди, які надзвичайно віддані своїй справі.
За свою діяльність отримала декілька дорогих для мене нагород. Серед них вважаю найпочеснішою Знак Софії Русової.
Попереду ще багато знахідок та нових знайомств.
Синьов Віктор Миколайович
Синьов Віктор Миколайович
Контактний тел. 8-044-486-80-38
e-mail Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Синьов Віктор Миколайович (народ. 14 березня 1940 р., Київ) - видатний український вчений в галузі корекційної педагогіки, юридичної і спеціальної психології, академік АПН України, доктор педагогічних наук, професор.
Заслужений юрист України (1995), дійний член Національної академії педагогічних наук України, директор Інституту корекційної педагогіки і психології Національного педагогічного університета імені М.П.Драгоманова, заслужений професор цього університету, почесний професор Кам’янець-Подільського національного університету імені І.Огієнка, Славянського державного педагогічного університету, президент Асоціації корекційних педагогів України. Поет, естрадний драматург, автор книги «Мої друзі від А до Я» (К., 2010р.), багатьох пісень, естрадних та телепрограм.
БІОГРАФІЯ
Народився в сім’ї відомих в СРСР артистів естради Марії Захарівни Леонідової і Миколи Михайловича Синьова. Дружина - Синьова Євгенія Павлівна, кандидат психологічних наук, професор, Донька Олена (1962 р.), син Євген (1971 р.), онуки: Марія, Кристина, Андрій.
У 1962 р. закінчив Київський державний педагогічний інститут імені А.М.Горького за спеціальністю “Дефектологія, педагогіка і методика початкової освіти”; аспірантура Інституту дефектології АПН СРСР в Москві (1966-1968 рр.); кандидатська дисертація “Вивчення причинно-наслідкових зв’язків на уроках географії в допоміжній школі” (1968); докторська дисертація “Корекція інтелектуальних порушень у учнів допоміжної школи” (1988 р.).
У 1962-1964 рр. - вихователь, вчитель допоміжної школи №1 м. Києва, старший методист Республіканського кабінету спеціальних шкіл Міністерства освіти УРСР; 1964 - 1975 рр. - викладач кафедри дефектології, заступник декана дефектологічного факультета, старший викладач, доцент кафедри олігофренопедагогіки КДПІ імені А.М.Горького; 1975 - 1980 - старший науковий співробітник Науково-дослідного інституту педагогіки України; з 1980 р. - керівник навчально-методичного відділу, завідувач кафедри, професор Київського філіалу Всесоюзного інституту підвищення кваліфікації керівних працівників МВС СРСР; з 1992 р. - перший проректор Київського інституту внутрішніх справ (Київський юридичний інститут МВС України); з 2003 р. - директор Інституту корекційної педагогіки і психології Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова.
НАУКОВІ ІНТЕРЕСИ:
Автор понад 300 публікацій. Вивчає проблеми коеркції інтелектуального розвитку розумово відсталих дітей, методики викладання географії в допоміжній школі, перевиховання засуджених в пеніцитарних закладах. Ним було здійснено радикальне переосмислення теоретичних і практичних основ пеніцитарної педагогіки, яка з виправно-трудової стала педагогікою каяття - пеніцитарною. Сучасні дослідження присвячені теоретико-методологічним проблемам дефектології: питанням становлення особистості при різних формах дизонтогенезу, інклюзивній освіті дітей з порушеннями психофізичного розвитку, формуванню професійних компетенцій корекційних педагогів та ін. Під його керівництвом розробляються і модернізуються навчальні плани і програми для різних типів спеціальних шкіл, для педагогічних навчальних закладів і освітніх закладів МВС України. Багато зроблено для підвищення міжнародного авторитету вітчизняної корекційної педагогіки, спеціальної та юридичної психології. Учні В.М.Синьова працюють в вищих педагогічних і юридичних закладах освіти України і інших країн (Росія, Молдова, Казахстан, Литва, Болгарія, Великобританія, США та ін.). Під його керівництвом захищено 12 докторських і понад 30 кандидатських дисертацій. В.М.Синьов є засновником і керівником наукових шкіл в галузі корекційної педагогіки, а також юридичної психології і педагогіки.
ОСНОВНІ ДРУКОВАНІ ПРАЦІ
• Психолого-педагогічні проблеми дефектології та пенітенціарії: вибрані наукові праці [Кремень В. Г., Андрущенко В. П. Видатний вчений та організатор освіти (до 70-річчя академіка В. М. Синьова), C. 3-5]. – Київ : МП “Леся”, 2010. – 779 с.
• Актуальні проблеми розвитку освіти дітей з обмеженнями життєдіяльності: шлях від інституалізації до інтеграції. – К., 2009. – 112 с.*
• Військова педагогіка, виховна та соціальна робота в підрозділах ВВ МВС / за заг. ред. акад. АПН України, засл. юриста України В. М. Синьова. – К. : МП “Леся”, 2009. – 384 с.
• Корекційна психопедагогіка. Олігофренопедагогіка : підручник / НПУ імені М. П. Драгоманова. – К., 2009. – Ч. 2 : Навчання і виховання дітей. – 224 с. – Бібліогр. : С. 219-220.
• Психологія розумово відсталої дитини : підручник / В. М. Синьов, М. П. Матвєєва, О. П. Рохліна; МОН України. – К. : Знання, 2008. – 359 с. – Бібліогр. : С. 358-359.
• Соціально-педагогічна діяльність в ОВС: кадрова та виховна робота : навч.-метод. підручник / В. М. Синьов, В. І. Кривуша. – К. : МП Леся, 2008. – 144 с.
• Корекційна психопедагогіка. Олігофренопедагогіка : підручник для вищих закладів освіти / Мін-во освіти і науки України, НПУ імені М. П. Драгоманова. – К. : Вид-во НПУ, 2007. – Ч. 1. – 238 с. – Бібліогр. : С. 235-238.
• Корекційна психопедагогіка. Олігофренопедагогіка : підручник для вищих закладів освіти / Мін-во освіти і науки України, НПУ імені М. П. Драгоманова. – К. : Вид-во НПУ, 2007. – Ч. 2. – 160 с.
• Розумова відсталість як педагогічна проблема : навчальний посібник / Мін-во освіти і науки України, НПУ імені М. П. Драгоманова. – К. : Вид-во НПУ, 2007. – 118 с.
• Соціально-правовий захист дітей з вадами розумового розвитку : навчальний посібник / Б. І. Андрусишин, В. М. Синьов; Мін-во освіти і науки України, НПУ імені М. П. Драгоманова. – К. : НПУ, 2007. – 176 с.
• Кадрова та виховна робота в ОВС : навчально-методичний посібник / В. І. Кривуша, В. М. Синьов. – К. : КЮІ КНУВС, 2006. – 131 с.
• Основи корекційної педагогіки для педагогічних спеціальностей вищих закладів освіти: напрям підготовки 0101 Педагогічна освіта: навчальна програма для вищих закладів освіти / МОН України. Ін-т інноваційних технологій змісту освіти, НПУ імені М. П. Драгоманова. – К. : НПУ, 2006. – 16 с.
• Соціальні послуги на рівні громади для осіб з інтелектуальною недостатністю / відп. ред. В. М. Синьов. – К., 2004. – 312 с.
• Основи пенітенціарної педагогіки та психології : посібник / за заг. ред. В. М. Синьова. – Біла Церква, 2003. – 101 c.
• Професійне спілкування пенітенціарного персоналу / В. С. Медвєдєв, В. М. Синьов, С. І. Скоков. – К., 2003. – 51 с.
• Соціальна робота з неповнолітніми, які перебувають у місцях позбавлення волі : методичні матеріали / авт. : О. В. Беца, О. В. Вакуленко, ...В. М. Синьов, С. В. Толстоухова [та ін.] ; за ред. В. М. Синьова ; ДУССМ, ДДУ з питань викон. покарань. – К., 2003. – 222 с.
• Спеціальна педагогіка: понятійно-термінологічний словник / укл. : Андрієнко В. І., Бондар В. І., … Гроза Е. П., …Синьов В. М. [та ін.] ; за ред. В. І. Бондаря. – Луганськ : Альма матер, 2003. – 436 с.
• Кадрова, виховна, соціальна психопрофілактична робота в ОВС / В. І. Кривуша, Т. В. Кушнірова, В. М. Синьов. – К. : КІВС, 2002. – 120 с.
• Основи теорії виховання. – 2-е вид., перероб. і допов. / В. І. Кривуша, О. І. Пометун, В. М. Синьов, М. О. Супрун; Київський інститут внутрішніх справ. – К. : МП “Леся”, 2002. – 151 с.
• Основи теорії виховання / В. І. Кривуша, О. І. Пометун, В. М. Синьов, М. О. Супрун ; Київський інститут внутрішніх справ. – К. : МП “Леся”, 2000. – 140 с.
• Робоча книга пенітенціарного психолога / за ред. А. М. Синьова та В. С. Медвєдєва. – К., 2000. – 210 с.
• Педагогічні основи ресоціалізації злочинців / В. М. Синьов, Г. М. Радов, В. І. Кривуша, О. Б. Беца. – К. : МП “Леся”, 1997. – 272 с.
• Пенітенціарна педагогіка : навчальний посібник / О. В. Беца, В. І. Кривуша, В. М. Синьов; РВВ КІВС при УАВС. – К., 1996. – 240 с.
• Російсько-український словник психолого-педагогічних та юридичних термінів, фразеології професійної лексики, жаргонних слів і виразів засуджених, а також зразків процесуальних документів / В. І. Кривуша, В. М. Синьов, Л. Д. Удалова. – К. : МП “Леся”, 1996. – 80 с.
• Основи дефектології : навчальний посібник для студентів педагогічних інститутів / В. М. Синьов, Г. М. Коберник. – К. : Вища школа, 1994. – 143 с.
• Педагогическая система А. С. Макаренко и пути ее использования в практике органов, исполняющих наказание / В. И. Кривуша, В. М. Синев ; РИО ИПК ОИН. – К., 1992. – 30 с.
• Организация воспитательной работы с умственно отсталыми осужденными в ВТК / Л. С. Саблина, В. М. Синев ; ВНИИ МВД СССР. – М., 1989. – 51 с.
• Особенности перевоспитания в ВТК осужденных с аномаліями психіки : методичні рекомендации / КФ ВИПК МВД СССР. – К., 1989. – 25 с.
• Коррекция интеллектуальных нарушений у учащихся вспомогательной школы. – М., 1988. – 350 с.
• Основи спеціальної дидактики : посібник / І. Г. Єременко, Н. М. Стадненко, І. С. Моргуліс, В. М. Синьов [та ін.] ; за ред. І. Г. Єременка. – 2-ге вид., перероб. – К. : Рад. школа, 1986. – 201 с.
• Введение в специальность “Дефектология” : учебное пособие для студентов педагогических ин-тов по спец. № 2111 “Дефектология” / Г. Н. Коберник, В. Н. Синев. – К. : Вища школа, Голов. изд-во, 1984. – 144 с.
• Коррекционная работа на уроках географии и естествознания во вспомогательной школе / В. Н. Синев, Л. С. Стожок ; Мин-во просвещения УССР. – К. : Рад. школа, 1977. – 86 с. – Лит. : С. 85.
• Застосування методів навчання та корекції у допоміжній школі / Мін-во освіти УРСР, Респ. навч.-метод. кабінет спецшкіл. – К., 1976. – 66 с.
• Методичні рекомендації до застосування методів навчання і корекції в допоміжній школі / М-во освіти УРСР, Респ.-навч.- метод. кабинет спецшкіл. – К., 1976. – 66 с.
• Методические рекомендации к исследованию проблем коррекционной работы в специальных школах / ред. кол. : И. И. Демина, …В. Н. Синев (отв. ред.) [и др.] ; Педагогическое общество УССР, Респ. секция дефектологии. – К., 1975. – 119 с.
• Основи спеціальної дидактики : посібник / І. Г. Єременко, В. І. Бондар, Н. М. Стадненко, … В. М. Синьов [та ін.] ; відп. ред. І. Г. Єременко. – К. : Рад. школа, 1975. – 212 с. – Літ. : С. 210-211.
• Формування історичних уявлень учнів 6-8 класів допоміжної школи / В. І. Бондар, В. М. Синьов ; Мін-во освіти УРСР. Респ. навч.-метод. кабінет спецшкіл. – К., 1973. – 52 с.
• Розвиток розумової діяльності учнів домоміжної школи в процесі навчання : методичний посібник / Мін-во освіти УРСР, Респ. наук.-метод. каб. спецшкіл. – К., 1971. – 52 с.
• Формування географічних знань учнів допоміжної школи / Мін- во освіти УРСР, Респ. навч.-метод. каб. спецшкіл. – К., 1970. – 56 с.
• Вивчення природних зон СРСР у допоміжній школі: методичний лист / Міністерство освіти УРСР, Респ. учб.-метод. кабінет спец. шкіл. – К. : Рад. школа, 1968. – 49 с.
• Використання дитячої гри у навчально-виховній роботі з учнями допоміжної школи / В. М. Синьов, С. Ф. Ніколаєв ; Мін-во освіти УРСР, Респ. навч.-метод. каб. спецшкіл. – К., 1968. – 57 с.
• Активізація розумової діяльності учнів допоміжної школи на уроках географії : методичний лист / Мін-во освіти УРСР, Респ. навч.-метод. кабінет спецшкіл. – К. : Рад. школа, 1967. – 40 с. – Бібліогр. : С. 39-40.
• Робота вихователя допоміжної школи-інтернату по забезпеченню успішності учнів / С. А. Гончаренко, В. М. Синьов ; Мін-во освіти УРСР. – К., 1964. – 50 с.
НАГОРОДИ:
Неодноразово був відмічений державними і відомчими нагородами, серед яких:
• Орден «За заслуги» ІІI ступеня (2005 р.),
• Орден «За заслуги» II ступеня (2010 р.),
• Орден «Святого рівноапостольного князя Володимира Великого» (2010 р.),
• Почесний знак Європейської академії природничих наук – Лицарський хрест «За заслуги» (2010 р.),
• Знак "За професійні досягнення" Національної академії наук України (2010 р.),
• Знак "К.Д.Ушинський" Національної академії педагогічних наук України (2010 р.),
• Знак "Хрест Слави" МВС України (2000 р.),
• Знак "За сприяння органам внутрішніх справ" МВС України (2009 р.),
• Знак "За безпеку народу" I ступеня МВС України (2009 р.) і багато інших.
ЛІТЕРАТУРА ПРО В.М.СИНЬОВА
• Академіку Віктору Синьову – 70 // Закон і обов’язок. – 2010. – № 12.
• Бондарь В. И. Флагман украинской коррекционной педагогики: к 70-летию академика В. Н. Синева / Бондарь В. И., Шеремет М. К. // Дефектология / Рос. Академия образования. Інститут коррекционной педагогики РАО. – М. : Изд-во “Школа-Пресс”, 2010. – № 2. – С. 92-93.
• В. М. Синьову – 60 років // Дефектологія. – 2000. – № 2. – С. 55.
• Віктору Миколайовичу Синьову – 60 // Педагогіка і психологія. – 2000. – № 1. – С. 149-150.
• Вітаємо ювіляра // Проблеми пенітенціарної теорії і практики : Бюл. Київського інституту внутрішніх справ. – К. : РВВ КІВС, 2000. – № 5. – С. 235-239.
• Звіт про роботу Академії педагогічних наук України за 2008 рік / Академія педагогічних наук України. – К. : АПН України, 2009. – 329 с. – [Про В. М. Синьова : Відділення психології, вікової фізіології та дефектології, с. 52, 135-137, 259, 262].
• Інститут корекційної педагогіки та психології. Директор інституту В. М. Синьов // Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. 1934–2004. Історія. Сьогодення. Перспективи / В. П. Андрущенко [та ін.]. – К. : Навчальна книга, 2005. – С. 91-97.
• Козинець О. А інакше для чого на вічній землі цій живем? / Козинець О. // Освіта. – 2010. – 10-17 березня, № 12(5395). – С. 10.
• Кот М. Многогранник талантів: В. М. Синьов / Кот М. // Освіта. – 2010. – 10-17 березня, № 12(5395). – С. 10.
• Кремень В. Г. Видатний вчений та організатор освіти / В. Г. Кремень, В. П. Андрущенко // Синьов В. М. Психолого- педагогічні проблеми дефектології та пенітенціарії : вибрані наукові праці. – Київ : МП “Леся”, 2010. – С. 3-5.
• Кривуша В. Кілька облич одного портрета : В. М. Синьов / Кривуша В. // Іменем закону. – 1997. – № 51.
• Методологічні, теоретичні та технологічні проблеми корекційної педагогіки та психології: наукова школа Синьова Віктора Миколайовича, доктора педагогічних наук, професора, академіка АПН України / Мін-во освіти і науки України, НПУ імені М. П. Драгоманова. – К., 2006. – 30 с.
• Наукова школа академіка АПН України, доктора педагогічних наук, заслуженого юриста України, професора Синьова Віктора Миколайовича “Методологічні, теоретичні та технологічні проблеми колекційної педагогіки” // Наукові школи Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова / за ред. В. П. Андрущенка. – 2-е вид., доп. і перероб. – К. : Четверта хвиля, 2005. – С. 229-248.
• Синьов Віктор Миколайович // Андрущенко В. Наш університет: Дорога до Храму... – К., 2009. – С. 82, 90-91, 176-179, 300.
• Синьов Віктор Миколайович // Академія педагогічних наук : інформаційний довідник. – К. : Фенікс, 2002. – С. 148-149.
• Синьов Віктор Миколайович // Гончаренко С. Український педагогічний словник. – К. : Либідь, 1997. – С. 304.
• Синьов Віктор Миколайович // Доктори наук і професори Національної академії внутрішніх справ України : довідник / НАВС України, МВС України. – К., 2001. – С. 67.
• Синьов Віктор Миколайович // Наукові школи Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова / за заг. ред. В. П. Андрущенка. – 2-е вид., доп. і перероб. – К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2009. – С. 229-238. – (Серія “Вчені Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова”. До 175-річчя НПУ імені М. П. Драгоманова).
• Синьов Віктор Миколайович // Педагогічний словник / за ред. М. Д. Ярмаченка. – К. : Педагогічна думка, 2001. – С. 417-418.
• Синьов Віктор Миколайович // Професори Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. 1997–2005 : біографічний довідник до 170-річного ювілею / Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. – К., 2005. – С. 187.
• Синьов Віктор Миколайович // Професори Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. 1944–2009 : біобібліографічний довідник. – 2-е вид. – К. : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2009. – С. 321. – (Серія “Вчені Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова”. – До 175-річчя НПУ імені М. П. Драгоманова).
• Синьов Віктор Миколайович // Спеціальна педагогіка : понятійно-термінологічний словник / за ред. В. І. Бондаря. – Луганськ : Альма матер, 2003. – С. 351-352.
• Синьов Віктор Миколайович // Хто є хто в Україні : біографічний словник / Інститут гуманітарних досліджень. – К., 1997. – С. 239.
• Синьов Віктор Миколайович // Хто є хто в Україні. – К. : К.І.С., 2004. – С. 767-768.
• Супрун М. О. Внесок наукової школи академіка В. М. Синьова в розвиток загальної та спеціальної психолого-педагогічної науки // Нові технології навчання : наук.-метод. зб. – К., 2002. – Вип. 33. – С. 137-145.
• Федоренко С. Гармонія розуму, душі і серця : до 70-річчя академіка Віктора Синьова / Федоренко С., Чепурна Л // Голос України. – 2010. – 12 березня, № 44(4794). – С. 11.
• Чепельська Т. Вчений, поет, спортсмен і просто чудова людина: до 70-річчя В. М. Синьова / Т. Чепельська // Іменем закону. – 2010. – № 11.
• Чепельська Т. І ми не ликом шиті – є свої академіки, і навіть в Академії педагогічних наук: В. М. Синьов / Чепельська Т. // Іменем закону. – 1994. – № 20.